moduł fakultatywny nieprzypisany do planu studiów
ZRÓWNOWAŻONA GOSPODARKA WODNA (FAKULTET)
ZRÓWNOWAŻONA GOSPODARKA WODNA (FAKULTET)

Typ zajęć: konwersatorium
Osoby prowadzące: dr Katarzyna Mięsiak-Wójcik, dr Joanna Sposób
Liczba godzin: 15
Poziom studiów: magisterskie
Semestr: 4
ECTS: 2
Godzinowe ekwiwalenty punktów ECTS: Godziny kontaktowe (z udziałem nauczyciela akademickiego)
Konwersatorium 15
Konsultacje 15
Łączna liczba godzin z udziałem nauczyciela akademickiego 30
Liczba punktów ECTS z udziałem nauczyciela akademickiego 1

Godziny niekontaktowe (praca własna studenta)
Przygotowanie się do konwersatorium 15
Studiowanie literatury 15
Łączna liczba godzin niekontaktowych 30
Liczba punktów ECTS za godziny niekontaktowe 1

Sumaryczna liczba punktów ECTS dla modułu 2
Strona WWW:
Język wykładowy: polski
Skrócony opis: Zajęcia stanowią część Baltic University Programme (Uniwersytet Bałtycki) – międzynarodowego systemu kształcenia kierowanego przez Uniwersytet w Uppsali (Szwecja). W programie uczestniczy około 9000 studentów z ok. 220 uczelni wyższych z 14 krajów. Szczegółową problematykę zajęć i tematykę egzaminu ustala kierownictwo Uniwersytetu Bałtyckiego w Uppsali. Ich celem jest przedstawienie wybranych zagadnień związanych ze zrównoważoną gospodarką wodną w zlewisku Morza Bałtyckiego.
Pełny opis: Konwersatorium obejmuje następujące zagadnienia:
  1. Pojęcie zrównoważonego rozwoju i zrównoważonej gospodarki wodnej.
  2. Zasoby wodne i ich wykorzystanie w zlewisku Bałtyku.
  3. Wpływ działalności człowieka (rolnictwa, leśnictwa, rybołówstwa, turystyki i rekreacji oraz gospodarki komunalnej) na ilość i jakość zasobów wodnych.
  4. Metody ochrony zasobów wodnych.
  5. Zabudowa hydrotechniczna i jej wykorzystanie w kształtowaniu zasobów wodnych.
  6. Konflikty o wodę w przeszłości i obecnie, wody transgraniczne.
  7. Wezbrania i powodzie – sposoby redukcji zagrożenia.
Literatura:
  1. Chełmicki W., 2002: Woda. Zasoby, degradacja, ochrona. Wyd. PWN, Warszawa
  2. Kozłowski S., 2005: Przyszłość ekorozwoju. Wyd. KUL, Lublin
  3. Lundin L.-C. (red.), 2000: The Waterscape. Uppsala University, Uppsala
  4. Lundin L.-C. (red.), 2000: Water Use and Management. Uppsala University, Uppsala
  5. Lundin L.-C. (red.), 2000: Water in Society. Uppsala University, Uppsala

Dodatkowy wykaz lektur i materiałów źródłowych podawany bezpośrednio na zajęciach
Efekty kształcenia:
WIEDZA
W1. Zna aktualne nurty i problemy badawcze współczesnej hydrologii i gospodarki wodnej, w tym zrównoważonej gospodarki wodnej profil ogólnoakademicki – K_W01; P2A_W05 profil praktyczny – K_W01 P2P_W05
W2. Ma pogłębioną wiedzę na temat mechanizmów funkcjonowania systemu hydrologicznego profil ogólnoakademicki – K_W03; P2A_W01 profil praktyczny – K_W03; P2P_W01
W3. Ma poszerzoną wiedzę na temat form działalności człowieka oraz ich wielorakich uwarunkowań oraz konsekwencji hydrologicznych i społeczno-ekonomicznych profil ogólnoakademicki – K_W07; S2A_W05 profil praktyczny –K_W07; P2P_W04, S2P_W05
UMIEJĘTNOŚCI
U1. Wykorzystuje dorobek teoretyczny i empiryczny z zakresu hydrologii i gospodarki wodnej do interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych oraz społecznych, gospodarczych i politycznych profil ogólnoakademicki – K_U01; S2A_U02 profil praktyczny – K_U01; S2P_U02
U2. Analizuje i samodzielnie ocenia różne efekty działalności człowieka profil ogólnoakademicki – K_U02; S2A_U03 profil praktyczny –K_U02; S2P_U02
U3. Biegle korzysta z różnorodnych źródeł informacji, krytycznie ocenia zawarte w nich dane, przetwarza je stosownie do realizowanego celu profil ogólnoakademicki –K_U 06; P2A_U03 profil praktyczny –K_U08; P2P_U05
U4. Prezentuje problemy, poglądy, wnioski dotyczące zagadnień szczegółowych z zakresu zrównoważonej gospodarki wodnej na forum publicznym w języku polskim i obcym, z wykorzystaniem wielostronnych środków komunikacji werbalnej profil ogólnoakademicki – K_U12; P2A_U10 profil praktyczny – K_U17; P2P_U10
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K1. Jest świadomy konieczności stałego doskonalenia swoich kompetencji personalnych i zawodowych, rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, motywuje innych do pracy nad własnym rozwojem profil ogólnoakademicki – K_K01; P2A_K01, P2A_K05, P2A_K07 profil praktyczny – K_K01; P2P_K01 P2P_K05 P2P_K07
K2. Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przeprowadza negocjacje w sytuacjach konfliktowych, doprowadza do kompromisu profil ogólnoakademicki – K_K02; P2A_K02 S2A_K02 profil praktyczny – K_K02; P2P_K02 S2P_K02
Metody i kryteria oceniania: Wykonanie wymaganych opracowań i ich prezentacja
Udział w dyskusji
Metody dydaktyczne: Wykład informacyjny
Prezentacja multimedialna
Dyskusja
Sposoby sprawdzania efektów kształcenia:
W1-W3, U1-U4, K1-K2 - wykonanie wymaganych opracowań i ich prezentacja, udział
w dyskusji
Wymagania wstępne: brak
Uwagi: Zajęcia prowadzone w oparciu o umowę z Baltic University Programme, Uppsala University